En helt vanlig blogg!

Fanta, en fruktig njutning!

Kategori: Allmänt

Något som har stört mej väldigt länge är reklamen för Fanta som påstår att Fanta är en fruktig njutning utan dess like. Redan när jag såg den reklamen första gången synade jag rakt genom bluffen, min första tanke var "Jag slår vad om att den innehåller mer socker än apelsin." Idag har jag läst på  eninnehållsförteckningn och då fick jag reda på att jag hade rätt från allra första början. Fanta innehåller inte särskilt mycket apelsinjuice. Fanta innehåller 6 % apelsinjuice från koncentrat, drickan innehåller betydligt mer socker än apelsin. Vid snabb huvudräkning kommer jag fram till att en halvliter Fanta innehåller innehåller lite mer än en matsked apelsinjuice. (Mina mattekunskaper är inte så bra, så jag ursäktar om jag har räknat fel) Jisses vilken fruktig njutning det är att dricka Fanta. Man får ju rena rama vitamin-chocken av att dricka det. Så nu uppmanar jag er; skippa apelsinen till mellanmål och drick Fanta i stället!
Till Fantas försvar måste jag påpeka att alla läsker innehåller mycket socker, ofta alldeles för mycket. Socker brukar i regel stå på andra plats i innehållsförteckningen. Ni vet väl att ingredienserna står i fallande ordning i innehållsförteckningen?

Jag måste berätta en sak som absolut inte har något att göra med ovanstående text. När jag och mamma skulle sätta oss och äta för ett tag sen så hörde jag ett mysko ljud från trappan. Gissa vad det var? Det var Jack som kom och släpade sin bädd nerför trappan. Han såg jätte stolt ut där han kom släpandes på bädden. Haha. Han var förmodligen less på att ligga däruppe alldeles ensam. När han låg där i sin ensamhet måste han ha kläckt den genialiska iden att släpa ner bädden och ligga nere och sova. Det är tur att man har han som lite underhållning ibland. Hehe. :)

Kommentarer

  • Linda säger:

    En matsked är väl 15 ml? Och en Fanta innehåller 5 dl dryck, dvs 500 ml. 6% av 500ml = 30ml. Alltså två matskedar ;) men du hade nästan rätt. Och det är inte mycket apelsinjuice i den, nej :P

    2009-07-16 | 20:19:43
    Bloggadress: http://ziquita.blogg.se/
  • Andreas säger:

    Fanta är typ inte ens gott? Och stjäl från min blogg du, men det går bra för du är ju rätt snäll.



    2009-07-16 | 20:24:30
    Bloggadress: http://larsanders.blogg.se/

Kommentera inlägget här: