En helt vanlig blogg!

Earth Hour

Kategori: Allmänt

Idag, den 28 mars 2009, är det dags för årets Earth Hour. Det är en världsomfattande manifestation för att uppmärksamma klimatfrågor, initiativtagaren är WWF och dom har lyckats få med sej många länder runt om i världen. Här i Sverige ska vi hålla våra lampor och andra elektriska saker släckta mellan 20:30-21:30. Jag hoppas att det är många som hänger på den här superbra iden runt om i landet och släcker allt vad dom kan. Jag ska kuta runt och släcka allt jag kan, till min kära mors frustration. Fast jag ska synda lite och ha datan på, dock ska jag ladda upp batteriet på den innan så den inte är inkopplad i väggen. Smart va? Då kan jag sitta på datan och följa upp hur det artar sej med Earth Hour utan att slösa ström!
Det är många stora företag som kommer att släcka ner helt i kväll. Och jag hoppas att minst halva Sveriges befolkning släcker någon/några elektriska apparater. Samtidigt tycker jag att folk ska kunna spara ström i vardagslivet utan yttre påverkan. Det är inte så svårt att släcka lampan efter sej och stänga av alla apparater som står på stand-by. Visste ni att en apparat som står på stand-by kan dra upp till en tredjedel av den ström den förbrukar när den är påslagen?
Det är ett bra sätt att göra folk uppmärksamma på klimatförändringarna och dess effekter, jorden kommer aldrig att bli som den en gång var. Ingen kan göra allt för att rädda miljön, men alla kan göra något. Återvinn, spara ström, handla ekologiskt, gå istället för att ta bilen (eller åk kollektivt), slösa inte på materiella ting, handla ekologiskt och lokalproducerat. Det är bara några saker man kan göra som privatperson.
Som avrundning slänger jag in en länk till en artikel rörande Earth Hour;


Så glöm nu inte att släcka ner allt ni kan i kväll klockan 20:30, det ska i alla fall jag göra.
 

Kommentarer

  • Eva säger:

    Absolut...vi släcker ner...inte teven kanske men resten...ett litet strå till stacken blir det ju =)

    2009-03-28 | 16:50:13
  • Dessan säger:

    du olle, malin och patrik tänker inte släcka ner för tiden är mitt under robinson.. tänk hur många som vill se de istället för att jävlas med att släcka ner allting i sin omgivning.. ;) bara en tanke liksom...

    2009-03-28 | 18:12:08
    Bloggadress: http://arnqvistsisters.blogg.se/
  • mamma säger:

    hmmm...vart jag frustrerad?=) Jag kan ju alltid elda ljus, det gillar jag ju som du vet=)

    Kram

    2009-03-28 | 19:38:36

Kommentera inlägget här: