En helt vanlig blogg!

Kristi Himmelfärdsdag

Kategori: Tankeverkstad

På torsdag är det kristi flygar dag och i vanlig ordning blir man ledig från skolan. Lyxigt! Men nu har jag börjat fundera lite över varför man har en Kristi Himmelfärdsdag.
I morse så pratade vi lite om det på skolan och då frågade jag varför man firar den. Och jag fick till svar "Jesus steg upp till himlen." Då utbrister jag "Va?! Dog han igen!?" Till svar på det fick jag massa skratt, tur att jag är snäll och underhåller min klass lite granna. Men jag är fortfarande inte riktigt säker på om jag har förstått varför man firar det. Jag tycker mest det låter som en helt onödig helgdag, jag säger inte att jag inte gillar onödiga helgdagar. Tvärtom, jag älskar onödiga helgdagar eftersom man får ledigt eller ofta jobbar en kortare dag. Tillbaks till mina funderationer.
Så här har jag uppfattat Jesus liv, och död för den delen. Han föds på julafton och lever i x-antal år. Sen dör han på långfredagen och återuppstår på påskdagen. Sen flyter livet på och han skuttar glatt runt och frälser folk hit och dit, bortsett från homosexuella och diverse syndare som inte har accepterat gud som sin frälsare. Sen helt plötsligt bestämmer han sej för att dö igen, därav Kristi Himmelfärds dagen. Hur trovärdigt är det? Först dör han, sen återuppstår han och sen dör han igen. Varför väljer han att dö på riktigt den andra gången? Om jag var Jesus så skulle jag ha återuppstått en gång till, hur skoj kan det vara att vara död?
Nej, jag tror inte riktigt på all den här Jesus propagandan om återuppståndelse och död hit och dit. Jag ska starta en egen religion, Kebab-religionen. I min religion dyrkar man den allsmäktiga Kebaben och den fabulösa falafeln. Vilka joinar min religion?

Kommentarer

  • Dessan säger:

    Men snälla olle! Jesus dör inte 2 gånger! Bara en gång! efter han har återuppstått så gjorde han en del saker tills en dag har stod på en kulle och började sakta flyga upp mot himlen och han hade en gloria om sitt huvud. Där av kristi himmelfärdsdag... :P

    2009-05-18 | 19:10:44
    Bloggadress: http://arnqvistsisters.blogg.se/
  • Linda säger:

    Haha, gjorde vi? :P Det har jag inget minne av! Fast jag kommer ihåg att det fanns gamla mynt där uppe i byrån/hyllan i det rummet där vi brukade sova :) Bredvid Magnus elektriska orgel du vet.



    Och haha, jag fick mig ett gott skratt nu när jag läste om Jesus som skuttar runt :P haha

    2009-05-18 | 22:22:45
    Bloggadress: http://ziquita.blogg.se/
  • Sofie säger:

    Dagens skratt! XD Jag kan joina din religion^^

    2009-05-19 | 12:18:44
  • Linda säger:

    Hahaha, lika mysko som alltid ser jag XD

    2009-05-19 | 23:56:00
    Bloggadress: http://lindacrazyme.blogg.se/

Kommentera inlägget här: