En helt vanlig blogg!

Traktor helvete!

Kategori: Allmänt

Nu sitter jag och pluggar lite till teoriprovet vi ska ha på traktor kursen. Och det går väl inte så överdrivet bra, jag är väldigt säker på att jag kommer få IG på det. Men men, vad ska man göra åt det? Det är inte ett vanligt teori prov, som man gör om man tar traktorkortet på en körskola eller genom en normal gymnasieskola. Nej, det här provet har självaste traktorgubben snickrat ihop alldeles själv. Med andra ord så har han gjort ett prov på det han tycker att vi ska kunna. Sen ska vi ha uppkörning med han, den har han också planerat själv. När man tar traktorkort normalt är det inte ens någon uppkörning! Då är det ett teoriprov och sen är det klart, precis som när man tar terrängkortet. Men så är det inte i det här fallet! Vi ska både ha ett teoriprov och en uppkörning som traktorgubben helt och hållet har skapat själv och vi får inte ens ta traktorkortet! Hur mycket får vi ut av den här kursen? Ingenting, vi elever lägger bara ner en massa tid och jobb på något vi inte har någon nytta av. Om man påpekar det för skolan så säger dom "Ni får erfarenhet av att köra traktor och det är bra". Visst är det bra att ha erfarenhet, men varför får vi inte möjlighet att ta traktorkort via skolan som i princip alla andra naturbruksutbildningar får? Det är så otroligt frustrerande.
Traktorgubben är en urusel lärare dessutom. Han blir sur ganska ofta och om man frågor om hjälp kommer han och visar hur man ska göra genom att trycka på kanppar/dra i spakar etc. i en hastighet av 110 km/h och säger "gör så". Som ni nog förstår är det lite svårt att hinna med då. Min teori är att han är kär i sina traktorer och ser dom som sina barn. Dessutom är han en svag människa som mår bra av att trycka ner andra människor. Vad tror ni om min teori djurvårdare, visst är jag inne på rätt spår?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: