En helt vanlig blogg!

Platta apparater

Kategori: Allmänt

Idag ställde pappa frågan "Hur fungerar egentligen en sån där platt datorapparat som du har?". Jag vart tvungen att fundera några sekunder. Mest för att jag inte skulle börja skratta eftersom han använde ordet "datorapparat".

Jag: "Som en vanlig data....fast platt"
Pappa: "Ja men, hur fungerar det med bredband? Måste man ha en sladd till väggen ändå?"
Jag: "Det beror på om du har fast eller mobilt bredband. Om du har fast bredband måste du ha en sladd till väggen."
Pappa: "Hur fungerar mobilt bredand då?"
Jag: "Då kopplar man in ett litet moden i datan som tar emot signaler från mobilnätet. Jätte fräsigt. Man kan gå runt med datan och surfa."


Jag kände mej riktigt pedagogisk där jag satt och försökte förklara skillnaden mellan mobilt och fast bredband. Jag gjorde till och med ett antal målande gester med händerna. Precis som vilken pedagogisk dagisfröken som helst skulle gjort. Fast pappa är inget barn...men ni fattar vad jag menar.

Kommentarer

  • Linda säger:

    Haha, så pappa funderar på en platt datorapparat? Man ska aldrig sluta förvånas :P

    2009-10-30 | 08:52:58
    Bloggadress: http://ziquita.blogg.se/

Kommentera inlägget här: