En helt vanlig blogg!

Helstekt marsvin till middag?

Kategori: Allmänt

Jag hittade precis en lite smårolig artikel på Aftonbladet. Läs den här. I matprogrammet "Landet brunsås" köper Erik Haag ett marsvin på Blocket och åker sedan hem till en Peruansk familj för att äta det till middag. Min första tanke var att det kan inte vara mycket kött på ett litet marsvin, hur ska man kunna bli mätt på det?

Det roligaste med artikeln är ju självklart att läsa alla kommentarer. Många tycker att det är väldigt konstigt att äta marsvin till middag. Visst, jag tycker också det känns lite konstigt att äta marsvin till middag. Men det är bara för att jag är svensk och här äter vi inte marsvin traditionelt sett. Vi har marsvin som husdjur. Men i andra länder äter folk marsvin, det är lika naturligt för dom som att vi äter nöt, fläsk och viltkött. Det enda jag reagerar lite på i artikeln är att dom köper marsvinet och inte säger att dom ska äta upp det. Det känns faktiskt lite taskigt. Men vad spelar det för roll egentligen? Dom som sålde marsvinet gjorde ju det för att dom inte ville/kunde ha kvar det, så vad spelar det då för roll om någon avlivar det och äter upp det?

Jag tycker att det hela är ganska roligt, särskilt vissa människors reaktioner. Snacka om att jag har en morbid humor ibland.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: