En helt vanlig blogg!

Vampire Diaries

Kategori: Tv & Film

Eftersom jag är en tv-nörd med en lätt fetisch för vampyrer kollade jag självklart in The Vampire Diaries som hade premiär på 6an tidigare i kväll. Någon mer än jag som kollade på det?

Vad tyckte jag då?
Efter att ha sett avsnitten som sändes i kväll har jag bara en sak att säga: snacka om tonårsdrama. Personligen är jag inte så förtjust i just tonårsdrama, men min inre tv-nörd känner på sej att serien kommer få en trogen skara tittare. Min inre tv-nörd känner även på sej att jag kommer kolla på det i princip varje vecka. Jag menar, tonårsdrama med snygga vampyrer funkar alltid. 

Fast ni måste hålla med mej om att handligen känns lite uttjatad: en mörk & mystisk kille flyttar till stan, blir kär i en tjej, bla bla bla, den mystiske killen visar sej vara vampyr, bla bla bla, hans elaka vampyrbror kommer till stan och ställer till massa trubbel, bla bla bla, omöjlig kärlek och så vidare och så vidare. Håller ni inte med om att vi har sett det här förut?

När jag kollade på det lyckades jag dra några paraleller till Twilight också. Synen på vampyrer är snarlik i Twilight och Vampire Diaries. Det som skiljer dom åt är att vampyrernas hud glittrar i solsken i Twilight (=superlöjligt!) medans vampyrerna i Vampire Diaries har en ring som skyddar dom från solens dödande strålar.
Då återstår bara frågan, vad kom först? Twilight böckerna eller Vampire Diaries böckerna?
Efter en snabb googling kommer jag fram till att Vampire Diaries böckerna kom före Twilight böckerna.

Allt som allt lyder mitt slutgiltiga omdöme: Vampire Diaries håller inte samma klass som Buffy och True Blood. Men det är trots allt sevärt om det inte är något bättre på dumburken.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: