En helt vanlig blogg!

Konstiga partier

Kategori: Allmänt

I år är det valår och för första gången i mitt liv får jag gå och rösta. Jippie! Även fast jag redan är ganska säker på att Miljöpartiet  har min röst (det låter "miljövänligt" & dom verkar ha vettiga åsikter om det mesta) så skadar det inte att ha lite koll på vad andra partier tycker och tänker. Hoppas ni inte dör av att läsa lite politik-babbel. :)

För en liten stund sen fick jag en länk av en kompis på msn till en artikel om att det är några nya partier som ställer upp i valet. Dom flesta ställer inte upp i riksdagsvalet, utan bara i kommun och landstingsvalet. Aja, nog om det och åter till kärnämnet.
Vad sägs om Spritpartiet, Frihetspartiet eller varför inte Landsbygdspartiet? Dom har i alla fall väldigt speciella namn. Ta Spritpartiet till exempel, det första jag tänkte på när jag läste det namnet var att det enda dom vill är att sänka skatten på sprit, ta bort Systembolagets monopol och så vidare. Men så är det inte, deras enda valfråga är att halvera Sveriges spritkonsumtion. Är det bara jag som tycker dom har valt lite fel namn?

Värst av alla nya partier måste ju vara Svenskarnas Parti.
"...och Svenskarnas parti, som vill att bara människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet ska kunna vara svenska medborgare och icke-svenskar ska inte tillåtas ha maktpositioner i det svenska samhället." - utdrag ur artikeln "Nya partier ställer upp i valet", Dagens Nyheter, 2010-03-01

Jag hoppas att folk tar sitt förnuft till fånga och inte röstar på "Svenskarnas Parti". Fast det är bara att inse att dom kommer på några röster, tyvärr. Se bara på Sverigedemokraterna.

Läs artikeln här.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: