En helt vanlig blogg!

Att slava för traditioner eller att inte slava.

Kategori: Allmänt

I år ska jag ha en "begränsad" jul. Jag har satt en gräns vid 5 klappar. Absolut inga fler.  
Vi människor konsumerar alldeles för mycket, redan i dagens läge skulle vi behöva ett eller flera jordklot till för att täcka vårat överkonsumerande. Och julen är en högtid som mer och mer kretsar kring att konsumera. Det ska ätas överdrivet mycket mat, köpas julklappar(desto fler desto bättre) samt festa till det med en öl....eller 10.
 
Förstår ni vart jag vill komma? Eftersom jordens resurser töms i en allt snabbare takt vill jag göra en liten och nästan obetydlig aktion och ha en "begränsad" jul. Är det någon mer än jag som känner för att gå emot samhällets normer och stå emot det överdrivna julshoppandet? För mej räcker det med fem julklappar: en till mamma, en till syster, en till Celia, en till mormor och en till pappa. Resten av släkten får bli utan klappar i år, dom får snällt vänta till nästa år. Nästa jul ska jag överkonsumera lika mycket som en vanlig Svennson.

Jag tror banne mej jag ska göra det här till en tradition. Hädanefter ska varannan jul ska vara "begränsad".

Kommentarer

  • Dessan säger:

    SV: Jag förstod de Olle! Det var du av många jag tänkte på när jag skrev det xP

    2009-12-11 | 13:12:40
    Bloggadress: http://dessansblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: