En helt vanlig blogg!

Dagens nyheter

Kategori: Allmänt

Ojojoj, vilka otroligt kompetenta politiker och anställda vi har på Ragunda Kommun. Det är nästan så att jag blir stolt. Inte. Jag har precis läst om en handikappad flicka som for väldigt illa eftersom kommunen inte gjorde något.
"I stället för en madrass fick flickan sova på sopsäckar som var stoppade med kläder. Hon fick inte mat utan försökte i stället stilla sin hunger genom att försöka få tag på godis. Men socialutskottet gjorde ingenting."
- utdrag ur "
Politiker anmäler sitt eget utskott - flicka fick sova på sopsäckar" från ÖP.

Kommunen hade fått in flera anmälningar om vad som pågick i familjen utan att ta till några åtgärder. Istället bollar dom runt ärendet mellan varandra och vill inte ta något ansvar. Tur att dom är "engagerade" i sitt arbete och är intresserade av att hjälpa folk. Om man jobbar på socialutskottet/nämnden går väl ändå jobbet ut på att hjälpa folk? Jag tycker det är ganska uppenbart att familjen i fråga var i behov av hjälp.
Den enda åtgärd kommunen gjorde för denna familj var att bevilja en stödfamilj. Det är i och för sej bra, men långt ifrån tillräckligt. Vad hjälper en stödfamilj när flickan tvingas sova på sopsäckar och inte får tillräckligt med mat? En stödfamilj kan inte finnas där för flickan hela tiden. (eller har jag missförstått det hela?)

Jag brukar inte "lägga mej i" såna här frågor eftersom jag inte är politiskt engagerad eller har den minsta förståelse i hur såna här ärenden sköts av kommunen. Men i det här fallet tycker jag det är tydligt att kommunen inte har gjort tillräckligt. Jag tror det är dags för ett personalbyte på socialutskottet/nämnden. Jag är övertygad om att det finns betydligt mer kompetent personal att anställa.
Läs artiklarna "Politiker anmäler sitt eget utskott - flicka fick sova på sopsäckar" och "Handikappat barn tvingades sova på sopsäckar".

När jag ändå är inne på ämnet nyheter ska jag passa på att berätta en sak till, bara 59 % av alla gymnasieelever i Ragunda klarar gymnasiet på tre år. Det är tydligen näst sämst i hela Sverige. Dessutom har vi lägst andel elever som klarar grundläggande behörighet för högskola och universitet. Betyder det att vi är korkade eller bara totalt ointresserade av att plugga?
Läs "Gymnasieeleverna i Ragunda på bottennotering" om ni känner för att frossa i statistik.

Kommentarer

  • Linda säger:

    Ang. gymnasiet och grundläggande behörighet osv... Jag är inte chockad. Eller jo, jag är chockad över att vi inte är sämst i båda frågorna.

    2009-11-05 | 14:00:48
    Bloggadress: http://ziquita.blogg.se/
  • AWA säger:

    sv: Jaha. Synd! True Blood vann... Två eller tre priser! :D



    Ledsen för segt svar!

    2009-11-05 | 15:47:37
    Bloggadress: http://angeliine.blogg.se/

Kommentera inlägget här: