En helt vanlig blogg!

Bryta tillbaks

Kategori: Allmänt

I kväll har jag kollat på Brokeback Mountain för första gången i mitt liv. Jag vet, jag är lite lätt kulturellt efterbliven som ser filmer flera år efter deras premiärer. Innan jag börjar gnata om filmen måste jag bara ge er ett litet citat från mamma, "Brokeback, bryta tillbaks". Så löd mammas översättning av Brokeback, hon trodde det var två ord (typ). Då fick jag förklara lite pedagogiskt att det var namnet på ett berg och att det var ett ord. :)
Den var riktigt bra tycker jag, även fast den var lite långsam stundvis. Jag tycker att det är bra att den inte har något överdrivet lyckligt Hollywood slut. Jacks död var deprimerande men samtidigt ganska verklighetstrogen, det är ju bara att inse att folk blir dödade för sin sexuella läggning lite då och då.
När filmen var slut sa jag "Den var bra, men lite långsam", vilket mamma kontrade med "Vad var det för bra med den där filmen?" Vad svararade jag då på det? "Du förstår dej inte på film." sa jag. (Vilket nu i efterhand låter som en liten förolämpning. Förlåt mamma. Hehe.)
Slutligen vill jag bara ge er en liten fråga. Ennis sista ord i filmen vad "Jack, I svear." Vad var det han svor på?Snälla bloggläsare som har sett Brokeback Moutain, vad syftade han på när han sa det?

Kommentarer

  • Eva säger:

    Jag vet inte vad han menade för nu är det ett tag sen jag såg den. Jag håller med dej annars...den är bra men långsam...och så liiite för tragiskt slut.

    2009-09-05 | 13:37:34
  • Sofie säger:

    Brokeback Mountain är fin, den är alltid trög första gången, man måste se filmen en gång till för att uppskatta den.



    Det finns ingen direkt förklaring till varför han säger "Jack, I swear", det lämnas öppet för egen tolkning. Själv tolkar jag det som att Enis lovar att iten låta sitt liv gå till spillo och att han ska bli den Jack såg honom som.

    2009-09-06 | 16:56:30
    Bloggadress: http://generalmoraltant.blogg.se/

Kommentera inlägget här: