En helt vanlig blogg!

Ung vs. Gammal

Kategori: Allmänt

Och nej, rubriken syftar inte på ett YouTube-klipp där unga slåss mot gamla. Även om det hade varit smått underhållande.
Rubriken syftar på en artikel jag hittade på E24 som handlar om att äldre presterar bättre på jobbet. Det har några tyska forskare kommit fram till. Läs artikeln här.
När jag satt och läste artikeln började jag tänka lite om åldern verkligen kan påverka  om man blir anställd/hur bra man jobbar. Efter en liten stunds funderande kom jag fram till att åldern säkert kan påverka om man får jobbet eller inte och/eller påverkar hur bra man jobbar.

Exempel: om vi antar att en person sitter på en arbetsintervju. Ska inte att den personens kunskap och vilja att jobba just där vara mer avgörande för om han/hon får jobbet eller inte än dennes ålder?

När jag läser kommentarerna till artikeln kan jag inte låta bli att fascineras av folks fördomar. Den vanligaste fördomen låter ungefär så här "Äldre jobbar mycket bättre för dom har mycket mer erfarenhet än unga". Det säger ju sej självt att dom som har jobbat ett helt liv/många år har mer erfarenhet än någon som precis kommit in i arbetslivet eller varit arbetslös en längre tid, och hur ska dom kunna få erfarenhet om dom inte ens får testa att jobba?
Den näst vanligaste fördomen är att ungdomar är extremt lata och absolut inte vill jobba. Det är en väldigt orättvis generalisering tycker jag, snacka om att dra alla över en kam. Jag säger inte att det inte finns ungdomar som inte vill jobba, men den antalet är nog ganska litet om man ser till antalet arbetslösa ungdomar. Det största problemet är nog att många unga inte får en chans att visa upp sej.

Nu ska jag sluta ordbajsa här och surfa vidare. Jag rekomenderar att ni surfar in på E24, letar reda på artikeln och läser kommentarerna. Det är mycket underhållande läsning, typ. :P

Kommentarer

  • Dessan säger:

    Mhe! Dumt att dra oss över en kant :P Vi som jobbar och sliter för att klara oss... :P

    2011-04-28 | 10:00:49
    Bloggadress: http://blogg.vk.se/dessblogg

Kommentera inlägget här: