En helt vanlig blogg!

Torsdag 9/5-13

Kategori: Tankeverkstad

Idag är en helt vanlig dag, mer eller mindre i alla fall. Om man bortser från att det är helg mitt i veckan pga. av att Jesus bestämde sej för att ta ett litet jämnfotahopp upp till himlen och bli gud eller vad det nu var han blev upphöjd till. "Kristi flygar dag" som det så käckt kallas i folkmun.
Jag måste säga att jag är riktigt stolt över mej själv, jag tycker att jag har fått riktigt bra koll på alla våra kristna helgdagar som ger oss helg mitt i veckan, klämdagar och sist men absolut inte minst; OB-ersättning. :)
 
julafton föddes Jesus. Och ganska så direkt efter att han hade ploppat ut kom dom tre vise männen och gav han diverse "bra att ha-saker" och kanske några goda råd. I dagens samhälle skulle det bli ramaskri på Facebook om det gick runt ett gäng gamla gubbar på BB och gav bort grejer till dom nyfödda och deras föräldrar. Kan ni tänka er rubrikerna i Aftonbladet och alla "Like & Share/Gilla & Dela" foton på Facebook? För att inte tala om alla stereotypa påståenden som skulle uppstå i kommentatorfältet, vilken underhållande läsning det skulle vara.
Men åter till kvällens ämne.
Jesus levde lycklig i ett x-antal år och uträttade diverse stordåd och annat man kan förvänta sej av en sån som han. Sen kläckte någon iden om att spika upp han på korset, dock är anledningen till det oklart för mej. Det gjorde man på långfredagen, därav namnet. Dagen måste kännas oändligt lång när man hänger på ett kors...
När han dog vet jag inte riktigt, men det borde ju ha inträffat någon gång under påskhelgen. Kanske på annandag påsk eller nåt. För inte dog han väl på självaste påskafton? Det känns ju dumt att fira påsk på den dagen som han gick och dog.
Eller var det på annandagen han återuppstod? (Jag har uppenbarligen inte alls så bra koll på våra kristna högtider som jag påstod i början av inlägget...)
Han återuppstod i alla fall efter en relativt kort period som död. Sen lekte livet ett tag, om det är flera år, månader, veckor eller bara några dagar har jag ingen aning om. Det jag vet är att han en dag stod på en kulle eller något och flög upp till himlen, alltså Kristi Himmelfärd. Jag tror även att han tog på sej världens synd i samma veva som han flög upp till pappsen i himlen.
Sen har vi pingst.... Vad pingsten är bra till har jag ingen aning om, förutom att det är då folk konfirmerar sej för att få massa presenter.
Just ja! Skärtorsdagen inträffar ju dagen innan långfredagen, återigen en dag som jag inte vet vad den är bra för/vad som hände.
Aja, bäst att jag överger det här ämnet nu innan jag börjar googla eller ännu värre, köper en bibel och sträckläser den från pärm till pärm. Så kan vi inte ha det! :)

Kommentarer

  • mamma säger:

    Hahahaha, var får du allt ifrån? Hur kommer du på så mycket lustigt/roligt/underfundigt att skriva om? :-)
    Tror du har rätt bra koll på det bibliska, ungefär den koll jag har.
    Bibel???....Hmmmmm... Kanske ett bra tips tills du fyller år? Eller?
    Kram

    2013-05-22 | 22:31:51

Kommentera inlägget här: