En helt vanlig blogg!

Nu är det dags igen

Kategori: Operation självdisciplin

Nu ska jag, precis som många gånger förr, starta ett nytt och mer hälsosamt liv. Den största skillnaden mot alla mina tidigare försök är att nu har jag gett mej fan på att jag ska lyckas. Så det så!

Nu är det nya friska tag som gäller. Det är slut med att vräka i sej godis och chips bara för att man måste "unna sej något ibland". Det där med att "unna sej något gott ibland" är ett ganska lustigt uttryck som min hjärna har en egen tvist på. I min hjärna betyder "unna sej något gott", att man vräker i sej stora mängder socker och fett via godis och chips. Är det verkligen att unna sej?
Nej, verkligen inte. Det är att förstöra sin egen kropp. Alla vet väl vad som händer när man äter för mycket socker och fett?
Bra, då är vi överens om det.

Vad är det för förändringar jag behöver göra för att bli mer hälsosam?
Jo, jag ska som jag tidigare nämnt sluta "unna mej" godis och chips i för stora mängder. Jag tänker inte sluta helt med "onyttigheterna" (än i alla fall). En av mina största önskningar är att jag på lång sikt ska kunna sluta helt med chips och godis. Men jag vet att det ligger långt, långt fram i tiden för min del.
Eftersom jag räknar mej själv som sockerberoende kommer det att krävas en lång tid och en vilja av stål innan min hjärna är "omprogrammerad". För er som inte tror, eller vill inse, att man faktiskt kan vara sockerberonde läs bloggen Vitt Begär och/eller googla på det.

Men det med socker är bara en liten pusselbit jag måste få på plats. Jag måste även få ordning på matlagningen, vissa dagar känner jag absolut inte för att laga mat och då blir det något snabbt och lättlagat. Vilket nästan alltid innebär ett berg av snabba kolhydrater som skjuter blodsockret upp i höjden, för att sedan dala ända ner till Skåne. Och vad händer då? Jo, jag somnar på soffan och missar Desperate Housewives... Vilket såklart är bland det värsta som kan hända, det är nästan en dödssynd i mina ögon.

Hur ska jag då få ordning på maten?
Jag är, precis som många andra, en extrem "vanemänniska" som måste planera och strukturera upp vardagen för att den ska fungera. Det har faktiskt hänt att jag glömt skriva upp något arbetspass i min almanacka och helt enkelt glömt att gå till jobbet eller kommit väldigt mycket försent. Jag måste ha rutiner och ordning för att fungera helt enkelt.
Så när det kommer till matlagningen gäller det att få in bra rutiner. Veckomatsedel here i come!

Sen har jag ju ett skafferi som är berikat med massvis av Herbalifes underbara produkter som kommer att hjälpa mej mycket under min "hälsoresa". Utan Herbalifes produkter varken orkar eller fungerar jag som en normal människa. Tack kära syster för att du introducerade mej för Herbalife för snart 1,5 år sedan.

Det här är bara en liten del av allt jag måste ändra på för att starta ett hälsosammare liv. Jag har mycket fler småsaker som jag behöver ändra på, allt har jag skrivit upp i ett dokument på datorn som jag har döpt till Operation Självdisciplin. För när allt kommer ikring är det just det som det hänger på, självdisciplinen alltså.


Kände mej kretiv när jag handlade idag och köpte lite chili och lime, allt för att försöka motivera mej själv till att laga lite "roligare" mat. Lite 70% choklad som lördags godis och en massa frukt för att stilla sötsuget under vardagarna. Jag ska använda mej av lördagsgodis under en tid framöver medans min hjärna "omprogrammeras".

Nu ska jag sluta skriva här och rasta hundarna en snabbis innan det är dags att promenera ner till syster för att inmundiga lite smörgåstårta. Hon fyller hela 24 år idag, snart är även hon vuxen. :)



Fotnot.
Nej, jag tänker inte bli någon galen kaloriräknare eller manisk LCHF:are. Jag ska bara försöka få lite ordning på mej själv och komma igång med någon form av träning, för att på sikt få ett hälsosamt liv. Som sagt, det kommer en tid i allas liv när man är less på att vara en otränad deghög med daller röv. :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: