En helt vanlig blogg!

Läsvärd rapport

Kategori: Allmänt

En av mina hobbys är att sitta i olika forum på nätet och läsa folks åsikter om kamphundar. Det är riktigt roligt, jag rekommenderar att ni gör det när ni har en stund över.
I alla fall, nu kom jag över en väldigt intressant rapport. "Inför strängt licenskrav för farliga hundraser" heter den rapporten, om ni klickar på namnet kommer ni till rapporten. Den är lång, 20 sidor plus några bilagor, men det var värt att läsa den.
I den rapporten disskuterar dom vilka hundar dom anser farliga. Inte helt överraskande tycker dom att pitbull, amstaff och liknande raser är livsfarliga för alla i sin omgivning. Vidare disskuterar dom att vi borde förbjuda vissa hundraser i Sverige och/eller införa licens på det som dom anser vara farliga raser. För att kunna välja ut vilka raser som är farliga har dom grupperat upp alla Sveriges hundraser i fyra grupper, grupp A-D. I kategori A är dom farligaste raserna, där har vi inte helt oväntat pitbull. Dom har även placerat en mängd olika herdehundar i den kategorin. Kategori B innnehåller hundar som med fel träning/fel behandling kan bli aggresiva/farliga. I den gruppen hittar vi många vakthundar men även bruks och vallhundar. I kategori C hittar vi det dom kallar "hundraser som inte nödvändigtvis vaktar, eller är lätta att träna för angrepp. Däremot är deras kroppsstorlek sådan att om de angriper så riskerar de att åsamka betydande skada eller t o m dödsfall." Här har vi diverse  vakthundar, jakthundar, vallhundar, sällskapshundar, kamphundar, slädhundar och vinthundar. Sist har vi kategori D, där har vi alla hundraser som inte tas upp i dom föregående kategorierna. Så här beskriver dom kategori D "Övriga hundraser. Bland dessa finns bland annat taxar, terriers, dvärgschnauzers och dvärgpinschers som ofta har ett hett temperament och låg bithämning. Resultaten av dessa hundars bett kan dock svårligen bli livshotande för en frisk vuxen människa. Däremot är de liksom alla hundar i behov av aktivering, sällskap, sovplats och viss vardagslydnad." Vad tycker ni om deras indelning? (För att få en bättre bild av indelningen och för att bilda en egen uppfattning, rekommenderar jag att ni läser rapporten och bilagan med vilka raser som tillhör vilken kategori.)

"I Nederländerna har man haft förbud mot pitbull fram till och med år 2008 och i Italien likaså. I Italien fanns ett förbud mot ytterligare 16 hundraser. I dessa båda länder har man emellertid frångått förbuden då man i efterhand inte ansett att de fyllt sitt syfte. En av anledningarna i Nederländerna var att antalet hundbett inte minskat sedan lagens införande 1993. Istället har man satsat på certifiering av ägaren och lagstiftning som tydliggör ägarens ansvar och hundhållning."

Om man kollar på Nederländerna ser man att deras förbud mot Pittbull inte minskade antalet hundbett. Istället har dom satsat på en slags certifiering av ägaren, samt skärpt lagarna kring hundhållning. Innan vi börjar förbjuda vissa raser tycker jag att vi ska följa Nerdeländernas exempel. Genom att peka ut vissa raser som livsfarliga och förbjuda dom kommer vi ingenstans. Det skulle förmodligen leda till smuggling och olaglig handel med dom raserna. Dessutom tycker jag det är fel att döma ut en hel ras på grund av några individers beteende, tänk på alla underbart snälla hundar av olika kamphundsraser. Ska vi bara skrota dom?
Jag säger bara en sak: "Heja Nederländerna". Man kan ju alltid hoppas att Sverige tar efter dom i den här frågan. 

Vi kan inte bara skylla kamphundarnas beteende på dom själva. Det är trots allt vi människor som har avlat fram dessa hundar. För att få bukt med problemet måste folk förstå att en pittbull kräver mycket av sin ägare för att inte visa upp oönskade beteenden. Dom flesta tänker inte på att dom är avlade för kamp och har väldigt mycket energi. Tänkt efter två gånger innan ni skaffar en pittbull eller någon liknande ras.

När Jack var liten och jag var ute med han stannade många för att prata och hälsa på han. När dom frågade vad han var för ras svarade jag blandras, inte helt oväntat frågade dom mellan vilka raser. Jag berättade vilka raser det var i han och när jag kom till Pittbull började vissa skruva på sej och andra fick väldigt bråttom hem.
Vad tycker ni att vi ska göra för att på bukt med kamphundsproblemet? Ska vi införa ett "körkort" för att få äga hund? Ska vi förbjuda vissa raser? Lämna gärna en kommentar med era åsikter.


Här har ni han som fick folk att skruva på sig i "vuxet format".

Kommentarer

  • Systeryster säger:

    Oh ja, Jack är livsfarlig. Wilma likaså! Jag förstår inte HUR du har tänkt som har skaffat TVÅ hundar med PITTBULL i sig?!?! Fy skäms lillebror!!



    ((IRONI PÅ HÖG NIVÄ!!))



    Det finns inga mer underbara hundar än Jack & Wilma. Och agressiva? Möjligtvis mot dammråttor -fast Jack är med all säkerhet rädd för dom också. Nej, dom är underbara, och den som påstår nåt annat har aldrig träffat dom.



    Om kamphundar i övrigt uttalar jag mig inte, för jag är inte det minsta insatt. Min åsikt är dock att kamphundar blir så som ägarna uppfostrar dom.

    2009-10-07 | 17:21:52
    Bloggadress: http://ziquita.blogg.se/
  • Emma säger:

    Hahaha, den mesigaste hunden på denna jord :D

    2009-10-08 | 09:29:26

Kommentera inlägget här: