En helt vanlig blogg!

Vindkraft - vinst för markägaren förlust för naturen?

Kategori: Allmänt

Jag läste en intressant artikel i Expressen idag på lunchen. Själva artikeln var väl inte särskilt intressant egentligen, det som fascinerade mej var sättet skribenten vinklade texten på. Jag tycker att hon har vinklat texten på ett effektivt sätt, man byter, alternativt stärker, sin åsikt i frågan (om man nu har någon åsikt) redan tidigt i artikeln. Läs artikeln här.

Fascinerande artikel va? (om nu vindkraft kan vara fascinerande överhuvudtaget?)

Nu tänker jag inte sitta här och argumentera om vindkraft hela kvällen, jag känner inte för det helt enkelt. Jag överlåter det till er, argumentera med er själva lite grann. I stället för att argumentera plockar jag ut några rader ur artikeln och kommenterar dom i stället.

"Ingen kan längre förundras över naturen och utsikten över sju socknar på Domneberg om de projekterade fallossymbolerna i form av vindkraftverk blir resta här."
Det här är första gången jag hör någon jämföra ett vindkraftverk med en penis. Men vad vet jag,
ett vindkraftverk som snurrar kanske är likt en man som gör helikoptern?

"I männens värld skördas framgång genom att bygga mer, större och högre - ofta utan hänsyn till landskapet, dess historia, människor och djur."
För män betyder storleken allt. Storleken bestämmer vilken rang man har, det börjar
redan i skolåren när man jämför snoppar i duschen efter gympan.

Nu ska jag inte bara sitta här och göra narr av hennes sätt att skriva. Det är trots allt en debattartikel, och dom är till för att uppröra folk och skapa en debatt. Hon skriver trots allt lite vettiga saker i artikeln också. Jag håller till exempel med henne om att en alltför stor utbyggnad av vindkraften "förfular" naturen. Men har vi egentligen något annat val när vi lever i ett konsumtionssamhälle som kräver mer och mer ström för varje dag som går och samtidigt vill vi ha en miljövänlig elproduktion utan att bygga ut vattenkraften?

Kommentarer

  • Sven Ekholm säger:

    Det är kanske en fånig vinkling som du skriver, visst, men ett allvarligt problem. Efter det knasiga etanoläventyret, som ju def inte är miljövänligt, så hade climategate, där man ljög friskt om forskningsresultat och nu är hårdsatsningen på vindkraft nästa idiotprojekt. Vi behöver inte de här monstren, de enda som behöver dem är markägare och bidragstagande företag som får lönsamhet bara genom elcertifikaten som kostar oss normalkonsumenter stora pengar.

    2010-07-20 | 23:37:27
    Bloggadress: http://radda-lekeberg.se

Kommentera inlägget här: