En helt vanlig blogg!

Ny kategori

Kategori: Tankeverkstad

Nu har jag gjort en ny kategori här på bloggen. "Tankeverkstad" kallar jag den för, jag tänker nämligen börja skriva ner alla konstiga saker som ploppar upp i mitt huvud med jämna mellanrum. Vad tror ni om det?


Nunnor och munkar lever sina liv i celibat  för att kunna viga sina liv åt gud och kristendomen. Inget fel med det, dom får tro på gud hur mycket dom vill och det är säkert skoj att bo i kloster. Jag menar, vem vill inte leva ett liv med knappt några materiella tillgångar? 
Jag har hört någonstans att nunnor är gifta med gud, stämmer det? Jag trodde att kristendomen var emot månggifte? Om alla kristna nunnor är gifta med gud, då har han många fruar. Är det bara jag som börjar ana en dubbelmoral?
Hurvida munkarna är gifta med gud eller inte borde jag inte yttra mej om. Men eftersom jag ändå är inne på det här området måste jag fortsätta.  Kristendomen har en väldigt gammal och konservativ syn på homosexualitet, så jag tvekar på att munkarna är gifta med gud. Men dom lever också i celibat, så någon speciell kontakt med gud måste dom väl förtjäna? Munkar (& nunnor) är ju trots allt det mest kristna man kan bli. Så jag förutsätter att munkarna också har någon speciell kontakt med gud. Vem vet, gud kanske har ingått i partnerskap med alla munkar.

Det har jag gått runt och funderat på typ hela dagen, lite smått irriterande. Kan någon upplysa mej om hur det ligger till med nunnor, munkar och deras relation med gud och hela det köret.

Kommentarer

  • Eva säger:

    Ja du...snillen spekulerar =)Jag tror det är ungefär som du tror...och sen är ju munkar himla gott åxå =)

    2009-03-23 | 22:28:04
  • mamma säger:

    Hahahaha, du har så underbara spekulationer min käre son=) Vi får ta ett snack om de nå tag, hur de ligger till med den saken=)

    Kram

    2009-03-24 | 13:10:14
  • Dessan säger:

    Du är fan inte klok! XD Tänker du på sånt hela dagarna... Lite läskigt, men jaja... xD

    2009-03-24 | 20:40:27
    Bloggadress: http://arnqvistsisters.blogg.se/

Kommentera inlägget här: