En helt vanlig blogg!

Det här med att fira påsk

Kategori: Tankeverkstad

Om jag ska vara ärlig så har jag urusel koll på det här med påsk. Sist jag filosoferade över det var någon gång i fjol, och då gjorde Dessan (jag tror det var hon i alla fall) ett tappert försök att lära mej hur allt låg till. Dessvärre minns jag inte det och känner därför ett tvång att filosofera över det ytterligare en gång, i hopp om att någon ska lämna en kommentar och förklara hur allt hänger ihop.

Idag är det skärtorsdagen, det vill säga början av påskhelgen. Vad skärtorsdagen har för funktion har jag ingen aning om, hör den ens i hop med den kristna påsken?
I morgon är det långfredagen och det var då dom spikade fast Jesus på korset och lät han hänga där och jobba på solbrännan. Så långt är jag med. Jesus hängde där en några timmar tills han kände för att dö. När han hade dött förmodar jag att dom begravde han någonstans.
Nu har vi kommit till påskafton, då alla firar och äter alldeles för mycket mat. Sen är det påskdagen, det är dagen när vissa är bakis efter gårdagens festande och några andra lovar sej själva att börja banta i morgon. Nu har vi kommit till påskens sista dag, annandag påsk. Om jag har förstått allt rätt så är det då Jesus hamnar på alla löpsedlar när han plötsligt bestämmer sej för att återuppstå från dom döda. (Snacka om att hans "grav-granne" måste ha blivit sur när han återuppstod utan att ta med en kompis!)

Nu till mitt största frågetecken:
Varför firar vi påskafton? Jag menar, att fira dagen efter Jesus död måste ju på ett sätt betyda att man firar hans död? Jag trodde att Jesus var alla kristna människor idol och det känns lite fel att ha påskfest dagen efter sin största idols död. Jag anar en bugg i systemet, eller ska jag säga en bugg i bibeln?

Till sist har jag bara en fråga: vaför är folk så förtjusta i påskmat? Det är ju i princip samma sak som julmat, den enda skillnaden är att vi blir överösta med diverse äggrätter på påsk.

Nej, det här med kristendomen är inte min starka sida.



Jag fick just en flashback till någon gång i fjol när jag precis hade fått en genomgång av Jesus liv, död och återuppståndelse. Jag har till och med letat igen ett inlägg från just den dagen, läs det här.

Kommentarer

  • Dessan säger:

    Det där med skärtorsdagen, jag tror det var så att häxorna drog till blåkulla och festade järnet med djävulen. Det är typ av en svensk historia/tro eller nåt... Minns inte riktigt...



    Men allt som allt har du skrivit rätt och om påskaftonen, det kanske det är egentligen en sorgedag och inte "äta tills du spyr"-dag... fast, jag har ingen aning egentligen, bara små saker jag har inne i mitt huvud :P

    2010-04-01 | 20:45:01
    Bloggadress: http://dessansblogg.blogg.se/
  • Dessan säger:

    Sv: Jamen, jag fick se han första gången på Oprah idag (jag vet, tragiskt att se på oprah) och jag gillar verkligen hans personlighet ^^ plus att låten Whataya want from me är ganska bra :P

    2010-04-01 | 23:29:20
    Bloggadress: http://dessansblogg.blogg.se/
  • linda säger:

    Jag satsar på att vi helt enkelt bara vill ha ännu en dag att frossa på helt enkelt och en anledning för lärarna att slippa eleverna så dom ger eleverna ledigt att frossa så när man kommer tillbaka till skolan så är man för tjock för att bråka och då håller det länge nog till nästa frossa dag dvs midsommar afton men varför vi firar midsommar vet jag då inte, man har ju redan ledigt (ta mig inte fel jag gillar midsommar, men varör har vi den?) xD

    2010-04-03 | 09:08:57
    Bloggadress: http://lindacrazyme.blogg.se/

Kommentera inlägget här: